Markedsføring lønner seg

Reklamehuset Nord holder til i Hammerfest og i Vestnes.
Reklamehuset Nord holder til i Hammerfest og i Vestnes. Foto: Reklamehuset Nord

Det var en gang da markedsføring besto av en annonse i lokalavisen. Med internett åpnet det seg nye muligheter, og med inntoget av Facebook og sosiale medier har markedsføring for alvor blitt en heltidsstilling. Reklamehuset Nord har vært etablert i Hammerfest siden 2014 og deres hovedmål er å hjelpe bedrifter å lykkes.

Samarbeid lønner seg

Reklamehuset Nord (RHN) ble etablert da flere freelancere og selvstendig næringsdrivende fant ut at de kunne få til mer ved å samarbeide. Daglig leder er Mikael R. Iversen og med seg på laget har han fotograf og filmskaper Zbigniew «Ziggi» Wantuch, grafisk designere Katharina Messy og Raquel Maia Marques, samt IT-utvikler Jita Roy i praksis. De leverer både på markedsføring, foto og design til  bedrifter både i og utenfor Hammerfest.

– Vi har som mål å være et fullservice reklamebyrå med hele Norge som nedslagsfelt. Vi har gjennom flere år bygget opp kompetanse og kjemper stadig om større og større oppdrag. Våre designere er Grafill-godkjent som kvalitetsstempel og vi leverer websider, film, foto, reklamekampanjer, grafisk design, markedsundersøkelser og strategier til bedrifter som ønsker å styrke sin merkevare i nye eller etablerte målgrupper, forteller Iversen.

Nytt kontor

Når Hammerfestby.no snakker med Iversen har de akkurat flyttet kontor fra Strandgata til nye kontorlokaler hos senterledelsen øverst på Nissensenteret. Dette kontorfellesskapet deler de med 8 andre bedrifter og det er plass til enda flere!

– Det er verdifullt for oss å komme inn i et kontormiljø sammen med andre bedrifter som er relevante samarbeidspartnere, sier Iversen.

Ved siden av kontoret i Hammerfest har Reklamehuset Nord også etablert seg sørpå i Vestnes som ligger mellom Ålesund og Molde.

– Ziggi har flyttet til Vestnes, men er fortsatt eier og ansatt. Derfor bruker vi denne muligheten til å etablere en virksomhet der, forklarer Iversen om satsingen.

Riktig markedsføring lønner seg

I Hammerfest er hovedutfordringen å få bedriftene til å lage en markedsplan og sette av penger til markedsføring ifølge Iversen. Innen markedsføring ser man størst forskjell på små og store plasser forklarer han.

– Når man bor på et lite sted tenker man kanske at «alle kjenner meg». Det er ikke sikkert. Bedrifter på små steder har mulighet til å vokse utover det markedspotensialet de har der de er. Det er rimelig og raskt å lage digitale løsninger. Du trenger ikke tenke på at ditt marked bare er Hammerfest, det kan være mye større!

Mikael Iversen fra Fuglenes er daglig leder i Reklamehuset Nord. Foto: Reklamehuset Nord
Mikael Iversen fra Fuglenes er daglig leder i Reklamehuset Nord. Foto: Reklamehuset Nord

Oppskriften på god markedsføring i følge Iversen er å bruke tid og ressurser på å utvikle et godt markedskonsept for bedriften og deretter være tro mot konseptet. Samtidig er dette et felt i stadig endring, og han understreker at det ikke finnes noen fasit på hvor man skal være tilstede på nett for eksempel. Facebook kan være bra for noen, men ikke for andre. Det handler om målgruppe. Men det er veldig viktig å være tilstede på nett fordi det er viktig at folk finner deg hvis de søker etter din bedrift.

– Mange mener markedsføring er bortkastet, men da har man brukt pengene feil. Riktig markedsføring lønner seg. Ikke «start i det små», ha is i magen til å vente til alt fungerer, både service og kvalitet, da vil kundene skryte av deg og komme tilbake. Det viktigste er å være trygg på at ditt produkt fungerer før du skal selge det. Fordi vi er en liten plass tror jeg mange bedrifter fokuserer for mye på å tekkes alle, da er det lett for at ingenting blir bra. Du kan faktisk søke støtte til å gjøre en slik jobb, det krever bare litt arbeidsinnsats.

Vinden er det beste med Hammerfest!

Mikael er selv fra Fuglenes i Hammerfest. Han har lang erfaring med markedsføring og ledelse fra DNB, Hammerfest Energi og ARK Bokhandel.

Hva er det beste med Hammerfest? 

– Det beste med Hammerfest er at det er mange muligheter og at vi har mye vind og vær, sier han.

Hva savner du/ hva kan byen bli bedre på?

– Jeg mener vi mangler to ting i Hammerfest. Gründere som tør å satse og risikovillig kapital. Det er det som mangler for å få til en reiselivssatsing eller bedrifter som ekspanderer.

Framsnakking på Facebook er veldig populært og det finnes en egen Hammerfest-Facebookgruppe for dette. Av Språkrådet blir Framsnakking beskrevet slik: «Å framsnakke er å snakke positivt om mennesker som ikke er til stede. Framsnakking – det motsatte av baksnakking

Hvem ønsker du å framsnakke?

– Bedrifter som har et godt og gjennomført konsept, jeg mener at Niri, Jernteppet, Sirkka, Kleven Jakt og Fiske er gode eksempler.

 

Hjemmeside Reklamehusetnord.no

Facebook Reklamehuset Nord