Lokalhandelsdager i Hammerfest

Anders Nesse og Kristian Osen i Finnmark Dagblad gleder seg til lokale handelsdager. Foto: Kristiane M. Krystad
Anders Nesse og Kristian Osen i Finnmark Dagblad gleder seg til lokale handelsdager. Foto: Kristiane M. Krystad

Torsdag braker det løs med gode tilbud hos handelsstanden i hele Hammerfest. Bedrifter i fra Rypefjord til Prærien er tilsluttet Lokalhandelsdagene som er et konsept utarbeidet av Finnmark Dagblad. Handler du hos en av de tilsluttede bedriftene er du med i trekningen av 50.000,- kroner! Lokalhandelsdagene kan også by på litt stjernekrydder med et stjerneinnslag fra Melodi Grand Pix Jr!

Premieutdeling til over 75.000,- kroner

Torsdag 15. juni til lørdag 17. juni er det god grunn til å ta fram lommeboka og unne seg noe sårt tiltrengt eller noen guilty pleasures hos handelsstanden i Hammerfest. Handler du for over 200 kroner er du med i trekningen av 50.000,- kroner i tillegg til tre gavekort fra Handelsstanden på 5000 kr. Det loddes også ut en sykkel fra Sport 1 og en grill blant de som er tilstede. Både sykkelen og grillen er til en verdi av cirka 10. 000,- kroner. Det er markedsavdelingen i Finnmark Dagblad (FD) som er initiativtakere, og salgssjef Anders Nesse og medierådgiver Kristian Osen ser fram til å skape lokal aktivitet og glede!

– Med Lokalhandelsdagene ønsker vi å trekke fram butikkene i byen og menneskene bak disken, forteller Nesse. Målsettingen er å få med alle butikkene i byen.

Lokalhandelsdagene ble arrangert for første gang i 2016 og tok over etter konseptet Gulldager. I fjor var det 44 Hammerfestbedrifter tilsluttet og i år er det 43.

Stjerneskudd til Hammerfest

I år som i fjor blir det trekning av gavekort og premier i Frysa utenfor Arktisk Kultursenter (AKS). Nytt i år er at det også blir gratiskonsert med stjerneskuddet Eirik Lyng som skal delta i finalen av Melodi Grand Prix Junior. Lyng er en av ti finalister som er med når sendingene starter til høsten på NRK. Han deltar med låten «Her for deg«.

– Vi håper på godt oppmøte på AKS. Under Lokalhandelsdagene i Alta var det rundt 250 – 300 oppmøtte på premietrekningen, vi kan ikke være dårligere i Hammerfest, oppfordrer Nesse med glimt i øyet.

Konserten starter klokken 15 og etterpå blir det premietrekninger. For å være med i konkurransen om å vinne hovedpremien på 50. 000,- må du i løpet av dagene handlet for minst 200 kroner hos en av butikkene. På kvitteringen for kjøpet skriver du navn og telefonnummer og legger i en av de fire trekningsboksene som står utplassert på Rema 1000 på Prærien og i Storsvingen, utenfor Coop Mega og på AKS. Man kan delta helt fram til klokken 15:00 lørdag. For å være med i trekningen av sykkel og grill må man være tilstede på AKS under trekningen.

Mange gode grunner til å handle lokalt

Formålet med handelsdagene er å sette fokus på hvor bra og hvor viktig det er å handle lokalt. Lokal handel opplever sterk konkurranse fra netthandel.

– Det er veldig mange fordeler ved å handle lokalt. Først og fremst de som står klare til å hjelpe deg med en gang om du har fått hull i skoen, eller du trenger en ny bukse. Dette er en verdi som netthandel aldri kan erstatte. Den ekstra servicen som lokale forhandlere kan tilby er ekstraordinært og kan ikke erstattes på nett, fastslår Nesse.

Han trekker også fram arbeidsplasser som en viktig grunn til å støtte lokale butikker.

– De gir ungdom arbeid gjennom sommerjobb og ekstrajobb, og sørger for å fylle opp studiekassa. Jeg kjenner i hvert fall ingen som jobber i en nettbutikk. Samtidig støtter lokalt næringsliv opp om lokale foreninger igjennom dugnad og donering av gavekort for eksempel, sier Nesse.

Kollega Kristian Osen trekker også fram viktigheten av å skape liv og røre i sentrum.

– Det er med på å skape et levende sentrum! Sentrum i Hammerfest blir veldig flott nå når de snart er ferdige.

Handelsdagene samler byens bedrifter til å støtte opp om hverandre, og vise til hverandres tilbud. Nesse og Osen mener bedriftene i byen er generelt flinke til å samarbeide.

– Det er flere som er flinke til å samarbeide om for eksempel kundekvelder. Flere kan bli enda bedre på å tenke utenfor boksen og by enda mer på seg selv, sier Osen.

Mange gode tilbud

På Intersport og Kleven Jakt & Fiske gir de kundene som handler et gavekort på 25 % av kjøpesummen. Hos Åse Holmgren på Villakulla på Nissensenteret blir det 25 % på alle varene i butikken hele torsdag.

– Villakulla feiret 5 – års jubileum 2. juni og feirer det under Lokalhandelsdagene med 25 % hele torsdag, forteller Holmgren.

Hun synes det er et veldig bra tiltak og roser Finnmark Dagblad for å ta tak i dette.

– Dette er noe som samler byen. Folk velger å legge handlingen til disse dagene, og det trekker folk til byen.

Elvira Linnes og Åse Holmgren kjører på med 25 % hele torsdag på alle varer i butikken! Foto: Kristiane M. Krystad
Elvira Linnes og Åse Holmgren kjører på med 25 % hele torsdag på alle varer i butikken! Foto: Kristiane M. Krystad

Nøkkelen til suksess

Nøkkelen til suksess mener gutta på markedsavdelingen til Finnmark Dagblad ligger i synlighet både lokalt og på nett, og i service.

– God service gir godt omdømme. En butikk som er godt likt vil også få høyere antall likes, kommentarer og delinger på sosiale medier. Kontinuitet på sosiale medier og nett er også viktig.

Hammerfestinger som kunder beskriver de som en bevisst gruppe med høye forventinger til stedene de handler.

– Hammerfestinger er kravstore. Hammerfestinger tjener godt og dermed øker forventingene. Vi ser at bedrifter med fokus på å ha varer på lager og som har høy kompetanse vinner. Folk handler der, sier Nesse.

Lokalhandelsdagene har også blitt arrangert i Alta, og det er interesse for konseptet flere steder. Nesse og Osen har fått henvendelser fra kolleger i Nordland og har flere planer for Finnmark.

Nærhet og samhold

Anders Nesse er oppvokst i Hammerfest og har jobbet i markedsavdelingen til FD siden 2014, og som salgssjef siden høsten 2015. Han trekker fram nærhet til alt som det beste med byen.

– Hammerfest er en flott og kompakt by som er nært til både sjø og fjell. Det er en enkel by å bo og trives i, fastslår han.

Kristian Osen er opprinnelig fra Sandnessjøen og flyttet til Hammerfest for tre år siden med sin samboer som er født her.

– Jeg synes samholdet her er noe av det beste. Det er et felles ønske her om å lykkes, sier Kristian.

Han håper byen kan bli flinkere til å utnytte potensialet innen turismen, men legger til at den utviklingen som har vært de siste årene er veldig bra. Anders håper vi i Hammerfest kan bli enda bedre til å skryte av hverandre og løfte hverandre frem.

Framsnakke

Framsnakking på Facebook er veldig populært og det finnes en egen Hammerfest-Facebookgruppe for dette. Av Språkrådet blir Framsnakking beskrevet slik: «Å framsnakke er å snakke positivt om mennesker som ikke er til stede. Framsnakking – det motsatte av baksnakking

– Jeg ønsker å Framsnakke Odd Peder Wang – Norderud i Hammerfest Næringsinvest. Han gjør mye bra! Veldig spennende med prosjektet han har på gang oppe ved Turistua. Han gjør mye riktig og har mange gode tanker, forteller Kristian.

Marit Hansen som er direktør for Stiftelsen Barentshavkonferanser ble utpekt som Barentshavets førstedame av lokalavisa Hammerfestingen tidligere i år.

– Jeg vil Framsnakke Marit Hansen. Hun er fremoverlent og stolt av byen. Marit legger sjela si i å få folk til byen og i å sette Hammerfest på kartet. Det arbeidet hun gjør er veldig imponerende, avslutter Nesse.

Se også vår kalender for mer informasjon om Lokalhandelsdagene.

Følg Lokalhandelsdagene og Finnmark Dagblads markedsavdeling på Facebook:

Lokalhandelsdagene

Finnmark Dagblad Marked