Hashtag Hammerfest

Inger Lise Svendsen brenner for byen sin Hammerfest. Her på No 19 som hun framsnakker. Foto: Kristiane M. Krystad
Inger Lise Svendsen brenner for byen sin Hammerfest. Her på No 19 som hun framsnakker. Foto: Kristiane M. Krystad

Inger Lise Svendsen er opprinnelig fra Nesseby i Øst-Finnmark, men anser seg selv som Hammerfesting. Man kan trygt si at hun har hjertet i Hammerfest, og hennes engasjement for byen kommer tydelig fram gjennom bloggen «Hammerfest – byen min». «Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær» sies det – nå kan man også selge det dårlige været forteller hun!

Fra Østen til Hammerfest

Inger Lise kom til Hammerfest for å gå allmenn påbygg på videregående, og bortsett fra tre år ute har hun holdt til her siden.  Etter videregående jobbet Svendsen på Nissensenteret og velferdssenteret under utbyggingen av Snøhvit på Melkøya. Så ble det studier i Internasjonal Markedsføring på BI i Tromsø som inkluderte ett års utveksling i Singapore! I Tromsø møtte hun også sin framtidige ektemann som var fra Hammerfest. Paret giftet seg i 2016.

– Planen var å bli i Tromsø egentlig, men jeg ville vel hjem. Hammerfest hadde blitt hjemme, forteller Svendsen.

Tilbake i Hammerfest fikk hun jobb i Hammerfest Strøm (Hammerfest Strøm AS skiftet navn til Andritz Hydro Hammerfest i 2012). Med jobben for Hammerfest Strøm fikk hun god bruk for utdannelsen innen internasjonal markedsføring. Selskapet hadde datterselskap i Glasgow i Skottland.

– Det var veldig spennende å jobbe for Hammerfest Strøm. Jeg hadde kontor i Hammerfest men reiste en del. Vi deltok blant annet på en prisutdeling i Boston hvor vi vant «International Innovation Award».

Hammerfest Strøm holdt til i Næringshagen noe som gjorde at Svendsen ble lett kjent med andre næringslivsaktører i byen.

– Tilstedeværelsen i Næringshagen ga meg som nyutdannet en unik mulighet til å møte folk i Hammerfest. Folk var veldig imøtekommende og inspirerende, sier hun.

Engasjement for lokalt næringsliv

Etter 4, 5 år i Hammerfest Strøm gikk ferden videre til Gagama Elektro og jobben som Markeds- og HMSK sjef.

– Det er masse spennende som skjer som det er gøy å få ta en del i, forteller Svendsen om jobben i Gagama. Det er også veldig gøy å reise ut å fortelle om Hammerfest.

Svendsen er veldig engasjert i lokalt næringsliv og har hatt styreverv i både Petro Arctic og Hammerfest Næringsforening. Hun er også et engasjert medlem av nettverket KLU – Kvinner, Ledelse og Utvikling. KLU er et nettverk for kvinner som jobber med eller ønsker å jobbe med ledelse.

– Da jeg kom hit fikk jeg muligheten til å være med i KLU som er en gjeng med svært kompetente damer. Vi har en god aktivitet, men man må være engasjert selv. Det er godt å ha noen å spille litt ideer med, sier Svendsen.

Ønske om å lage noe positivt om Hammerfest

Det er ikke bare i arbeidslivet Svendsen er engasjert. Hun er også god på å fremme Hammerfest og hva som skjer på nett og sosiale medier, blant annet gjennom sin egen blogg «Hammerfest – byen min».

– Det var under en strategisamling i regi av Næringshagen at jeg googlet Hammerfest. Det som kom opp var bare gamle bilder og borrestatistikk. Det var ikke noe positivt om byen. Derfor ønsket jeg å lage noe positivt om Hammerfest og det resulterte i en blogg. Jeg ønsket både å favne vidt, men også ha med det som står meg nært, forteller Svendsen.

Inger Lise blogger om høyt og lavt. Skjermdump: http://hammerfestbyenmin.blogspot.no/
Inger Lise blogger om høyt og lavt. Skjermdump: http://hammerfestbyenmin.blogspot.no/

Ga rom for andre engasjerte Hammerfestingen

Blogging tar mye tid og tiden strakk ikke helt til. I 2014 ble Svendsen utfordret av avisa Hammerfestingen på å skrive til på for dem på side 2 sammen med et knippe andre lokale aktører.

– Etter en stund som skribent for Hammerfestingen fant jeg ut at det var på tide å gi min plass videre. Det er så mange spennende folk i Hammerfest som også burde få slippe til.

Det ble til at hun brukte bloggen mer aktivt. Svendsen er også aktiv på bildedelingstjenesten Instagram og mikrobloggen Twitter.

– På Twitter er jeg mest aktiv under konferanser. Jeg tenker at når man er på sosiale medier så prøv å gjør deg søkbar. Det er gøyere å lese ting som er positivt vinklet og gjør folk nysgjerrige. Bruk hashtags som Hammerfest. Kombiner gjerne med andre hashtags som Norge og Norway. Turister som søker opp Norge vil da også få opp Hammerfest i samme slengen, tipser Svendsen.

Bruk sosiale medier for å nå ut

Hun anbefaler bedrifter å ta i bruk sosiale medier.

– Det er fantastiske plattformer å nå ut til mange kunder. Det er bare å legge en strategi, man trenger ikke gjøre det så stort. Gjør det gøy, legg ut om folk, spill litt på andre ting enn bare tilbud. Gjør det enkelt. Ikke alle trenger å være på Facebook, men ha i det minste en hjemmeside som er oppdatert. Bruk folk er utdannet og har kompetanse på feltet. Et tips er å bruke skoleungdom. Få de inn på utplassering for eksempel. De kan!

Savnet nærheten til naturen

Inger Lise beskriver Hammerfest som en veldig spennende by å bo i med mange muligheter.

– Det er ulike typer jobber her og mulighet til å utvikle seg. Det er en god bredde. Det er mye engasjement her. Viktig å huske at ingenting kommer av seg selv!

Under tiden i Tromsø og Singapore var det naturen hun savnet mest.

– Naturen her i Hammerfest er noe eget. Det er unik nærhet, det er ikke like kort ut i naturen i Tromsø. Her har vi mulighet til å gå nye stier eller etablerte stier. Du kan gå i timevis uten å møte noen, eller gå velbrukte stier å møte på bekjente og kjentfolk. Men en ting er å ha mulighetene, en annen ting er å bruke dem, legger hun til.

Muligheter med dårlig vær

Under Næringslivsdagen 2017 som arrangeres av Hammerfest Næringsforening var det hyret inn en såkalt «Mystery Shopper» for å ta pulsen på byen. Innlegget hans om mulighetene innenfor spesielt turismen slo godt an hos Svendsen.

– Det var veldig inspirerende å høre om mulighetene innen turismen. Tenk om vi kunne solgt snømåking og aking! Vi kan rett og slett selge dårlig vær. Når jeg reiser så går jeg mye rundt og ser på hagene der jeg er. Vi kan alle gjøre litt i vårt nærområde.

Inger Lise synes det beste med Hammerfest er muligheten i byen, men skulle ønske at alle kunne blitt bedre på å bevisstgjøre folk rundt seg om mulighetene.

– Vi må bli flinkere å fortelle om mulighetene, alt fra jobbmuligheter til å lese lokale forfattere, sier Inger Lise og trekker fram boken «Skipsletterne» av Sylvi Jane Huseby.

Framsnakker lokal servicehelt

Framsnakking på Facebook er veldig populært og det finnes en egen Hammerfest-Facebookgruppe for dette. Av Språkrådet blir Framsnakking beskrevet slik: «Å framsnakke er å snakke positivt om mennesker som ikke er til stede. Framsnakking – det motsatte av baksnakking

No. 19 er en interiørbutikk med kaffebar som holder til i Strandgata.

– Jeg ønsker å framsnakke No. 19 som vant Serviceprisen 2016 fra HSMAI (Hospitality Sales and Marketing Association International og Fans of Good Service) som er en global serviceorganisasjon. Jeg vil også trekke frem alle som står på og gjør dette til en trivelig by å bo i. Både de som lager aktivitet og de som er ute i verden og forteller om byen. Vi trenger en heiagjeng!

Les bloggen til Inger Lise her: Hammerfest – byen min

Følg Inger Lise på Twitter: @ILMathisen

En emneknagg eller hashtag, som er det engelske ordet, er symbolet # etterfulgt av et ord eller en frase, uten mellomrom mellom symbolet # og påfølgende bokstav eller tall. En emneknagg brukes til å gruppere meldinger og forenkler søk i sosiale medier som Twitter, Facebook og Instagram.