Ung og lovende

Oda Aase Pedersen er ny butikksjef på CM Jeans på Nissen senteret. Foto: CM JEANS
Oda Aase Pedersen er ny butikksjef på CM Jeans på Nissen senteret. Foto: CM JEANS

Oda Aase Pedersen blir 20 i år. Men allerede før hun har rukket å bli 20 år har hun rukket å opparbeide seg flere års arbeidserfaring fra servicebransjen og de siste årene i CM Jeans. I november i fjor ble hun forfremmet til butikksjef.

Oda flyttet med familien sin fra Kvalsund i Hammerfest i 2006. Oda hadde holdt på med hest siden hun var 10 år og familien flyttet på seg slik at det skulle bli lettere for henne med egen hest. Hun hadde egen hest og drev med konkurranseridning. Med ansvar for egen hest opptok naturligvis dette en stor del av hverdagen, og da hun var 14 år ønsket hun å gjøre andre ting. Hun solgte hesten sin.

Fikk jobb over titalls andre søkere

Det var moren til Oda som tilfeldigvis kom over annonse om at CM Jeans søkte etter nye ansatte. Søknadsfristen gikk ut noen dager etter, men Oda og familien skulle reise vekk. Da hun ikke rakk å dra innom butikken før den stengte hev Oda seg rundt og trappet opp på døren til innehaver Tove Lill Wahlberg. Dette skulle vise seg å være utslagsgivende og Oda fikk jobben. Det var flere titalls søkere, men Oda ga det lille ekstra og viste initiativ ved å trappe opp på døren med søknaden.

Da familien flyttet til Hammerfest bosatte de seg på Prærien. De siste to årene har Oda bodd sammen med kjæreste og hund i Breilia. Der trives hun veldig godt og setter blant annet pris på at det er nært til jobb.

– Jeg synes det er veldig fint å kunne gå til og fra jobb. Nå har vi jo den fine strandpromenaden også. Det er en fin start på dagen å traske bortover med musikk på ørene. Hvert fall når det er fint vær. Vi har en fin by.

Det var mange søkere på den ledige stillingen hos CM Jeans. Men den gang 15 årige Oda trakk det lengste strået. Arkivfoto: Kristiane M. Krystad
Det var mange søkere på den ledige stillingen hos CM Jeans. Men den gang 15 årige Oda trakk det lengste strået. Arkivfoto: Kristiane M. Krystad

Kunder og klær

Oda trives i servicebransjen og liker å jobbe med klær. Hun liker å prate med folk og beskriver seg selv som veldig pratsom. Men hun mener også at det er viktig å lytte til kundene, samtidig som hun liker å utfordre de litt å få de til å prøve noe nytt.

– Man kan ha på seg mye forskjellig! Trenger ikke å sette alt i en boks. Det er gøy å prøve noe nytt! Det er gøy å hjelpe folk til å føle seg fin, og vi har jo i tillegg rimelige klær. Ser ikke på det som en jobb egentlig. Så gøy er det!

Hammerfestinger er ganske trendy og handler mye klær ifølge den unge butikksjefen.

– Folk er glade i farger. Hammerfestinger har veldig fin stil, og det er lett å selge klær til folk her. Været har jo en del å si her da. Man kan ikke kle seg i en tynn ullkåpe, da fryser man seg jo i hjel.

Selv har hun endret litt stil med årene. Tidligere da hun trente mye påvirket dette stilen hennes en del. Nå liker hun å eksperimentere mer og slippe seg litt løs når det kommer til stil.

– Farger er gøy! Man kan godt bruke rosa og rød sammen, selv om mange ikke tror det.

På nett

Oda bruker en god del tid på markedsføring gjennom sosiale medier på Facebook og Instagram. Det er også her hun selv henter inspirasjon. CM Jeans har i skrivende stund 2614 følgere på Facebook og 1060 følgere på Instagram.

– Inspirasjon finner jeg hovedsakelig på nett. Jeg følger med på de store motebloggerne som Celine Aagard på Instagram. Samtidig synes jeg det er gøy å se på hva folk har seg i større byer som Oslo når jeg er der.

Strategien på sosiale medier er å gi kundene en oversikt over hva som er i butikken.

– Det er viktig å vise kundene hva slags varer vi får inn. Det er viktig at bildene ser fine ut, at man har bra lys og at fargene er så lik som i virkeligheten.

Oda i kjent stil. CM Jeans er gode på å bruke sosiale medier til å markedsføre vareutvalget sitt. Foto: CM Jeans
Oda i kjent stil. CM Jeans er gode på å bruke sosiale medier til å markedsføre vareutvalget sitt. Foto: CM Jeans

Fremtiden i Hammerfest

Oda beskriver seg selv som en lite spontan person som liker å planlegge godt i forveien. Men når det gjelder fremtidsplaner tar hun det litt mer som det kommer.

– Jeg skal i alle fall jobbe her noen år til. Jeg trives med Tove Lill, vi har det veldig godt her sammen. Hun er en veldig god sjef. Jeg lærer mye av henne.

I Hammerfest savner hun flere spiseplasser eller kaféer som er åpent på ettermiddagen og kveldstid.

– Det kunne gjerne vært litt mer utvalg. Jeg slutter er ofte på jobb til klokken seks eller senere, men da er det ikke så mye som er åpent på hverdager.

Det hun liker best med byen er folkene.

– Det er mye kjekke folk her. Godt at alle kjenner alle. Folk er omtenksomme. Det er så koselig å gå til jobb å få «hei» og «god morgen» fra de du går forbi.

Vårmote

Vinteren har ikke sluppet tak i byen enda, men i moteverden er det alltid viktig å være tidlig ute. Vårmoten har fått sitt inntog i butikken og Oda forteller hva vi skal ha på oss når vi går mot lysere tider.

– Volanger! Masse volanger! Klær med blomsterprint. Fløyel og broderi. Statement t-skjorter. På fargefronten er det duse fager som gjelder, rosa, litt gult og jordfarger. Vårmoten består av litt av alt. Også jeans. Jeans er svært populært nå.